Rynek Infrastruktury
Spotkanie w Centrum Nauk Biologiczno-Chemicznych Uniwersytetu Warszawskiego było podsumowaniem cyklu trzech debat, podczas których omawiano najważniejsze dla miasta sprawy w kontekście pozyskiwania funduszy z Unii Europejskiej. W trakcie spotkania wiceprezydent Michał Olszewski przekazał na ręce przedstawicieli Ministerstwa Rozwoju Regionalnego dokument, który jest katalogiem miejskich potrzeb inwestycyjnych, warunkujących rozwój strategiczny Warszawy.
11 kwietnia odbyła się debata poświęcona zrównoważonej polityce rozwoju. Poruszono na niej kwestie związane z koniecznością kontynuowania inwestycji w rozwój systemu transportu miejskiego. Zwrócono uwagę na potrzebę wdrożenia rozwiązań w zakresie mobilności, czyli inteligentnych rozwiązań w zakresie planowania podróżny i zwiększenia interoperacyjności transportu.
Ponadto, należy wprowadzić priorytet dla zrównoważonego transportu, czyli priorytet dla pieszych, rowerów i transportu publicznego w planowaniu przestrzeni i kluczowych inwestycji oraz promować ekologiczne zachowania kierowców w transporcie zbiorowym i indywidualnym.
Z racji na skalę inwestycji oraz szczupłość środków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Warszawa musi odpowiednio określić interwencje Funduszu Spójności. Według władz miasta konieczne jest ujęcie jako kluczowego obszaru interwencji finansowania transportu miejskiego w jak najszerszym zakresie. Mowa tu o finansowaniu infrastruktury, zakupu taboru, systemów intermodalnych, inteligentnych systemach zarządzania oraz systemach rowerowych jako składnika systemu transportowego.
Ponadto, wskazano potrzebę rozszerzenia definicji korytarzy TEN-T o węzły metropolitalne. Obecnie ich zawężona definicja dyskryminuje finansowanie z Funduszu Spójności kluczowych inwestycji doprowadzających i rozprowadzających ruch na terenie metropolii.
Na podstawie wniosków z debaty oraz w oparciu o dokumenty strategiczne miasta, Warszawa przygotowała listę zadań inwestycyjnych o znaczeniu strategicznym oraz rozwiązań systemowych, które mają być współfinansowane z funduszy UE.